Sunday 10 January 2010

Pertolongan-Nya

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim

Sebelum ni tak pernah tadabbur surah ni..Alhamdulillah, hari tu berkesemaptan t&t surah ni..Kebetulan tilawah sampai surah ni..Surah Al-Mujadalah..SubhanAllah memang sangat best la kalam2 Allah dlm surah ni..InsyAllah, nak kongsi sikit untuk manfaat bersama..

Ayat feveret saya ialah dua ayat yang last..
"Allah telah menetapkan: "Sesungguhnya Aku dan Rasul-rasulKu tetap mengalahkan (golongan yang menentang) ". Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha kuasa."
"Engkau tidak akan dapati sesuatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, tergamak berkasih-mesra dengan orang-orang yang menentang (perintah) Allah dan RasulNya, sekalipun orang-orang yang menentang itu ialah bapa-bapa mereka, atau anak-anak mereka, atau saudara-saudara mereka, ataupun keluarga mereka. Mereka (yang setia) itu, Allah telah menetapkan iman dalam hati mereka, dan telah menguatkan mereka dengan semangat pertolongan daripadaNya; dan Dia akan memasukkan mereka ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka tetap kekal di dalamnya. Allah reda akan mereka dan mereka reda (serta bersyukur) akan nikmat pemberianNya. Merekalah penyokong-penyokong (ugama) Allah. Ketahuilah! Sesungguhnya penyokong-penyokong (ugama) Allah itu ialah orang-orang yang berjaya."

Dalam ayat ni Allah janji dengan kita yang kemenanagan itu pasti..Kalau pun kita rase cam mustahil je..Dengan keadaan yang menekan sekarang ni (saya yang sedang rase itu)..Selalu je rase cam de je bende yang lagi penting dan halang kita..Rase cam penat, susah dan lemah..Allah ingat kita yang semua tu normal..Even kalau halangan tu dari orang terdekat yang kita sayang..Tapi ingat
khauf n raja' yang bertunjangkan iman itulah kekuatan n bekalan yang sepatutnya tertanam dalam hati kita..Selalu harapkan pertolongan-Nya!

So, Ansarullah sekalian..Jangan pernah berhenti k..Kita bole letakan ayat ni tuk pujuk hati2 kita yang tengah stress studi ke, banyak keje ke..InsyaAllah, ape2 jela..Lebih2 lagi dalam usaha kita nak kongsi kefahaman Islam sebenar dengan orang lain..
Remember, Allah will never leave us behind!

So when the time gets hard
There’s no way to turn
As HE promise to you HE will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy Coz,
As HE promise to you HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s in our little hearts
So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise to you HE will always be there…

(Lagu yang asyik teman saya sekarang ni, Always Be There: Maher Zain)

Wallahua'lam..

0 comments:

Post a Comment