Monday 1 February 2010

Surah untuk kita, insan yang sentiasa diuji



Saya nak berkongsi ayat 2 dgn semua..

76:2
Sahih International
Indeed, We created man from a sperm-drop mixture that We may try him; and We made him hearing and seeing.
Tafsir al-Jalalayn
Verily We created man, the species, from a drop of mixed fluid, [from] a mixture, that is from the [seminal] fluid of the man and the [ovarian] fluid of the woman that have mixed and blended, so that We may test him, trying him with the moral obligations [of religion] (nabtalīhi is either a new sentence [‘We will test him’], or an implied circumstantial qualifier, meaning ‘intending to test him when he is ready’). So We made him, for that [very] reason, hearing, seeing.


We may try him (yang Kami hendak mengujinya)..

Pendek sahaja pernyataan dari ALLAH, tapi mengandungi isi yang sangat besar bagi mereka yang sedar hakikat penciptaan manusia. Syurga itu mahal harganya dan antara harga yang perlu kita bayar adalah dengan menghadapi segala ujian yang datang dariNya..setiap dari kita pasti telah melalui pelbagai jenis ujian dalam hidup ini dan sejauh mana kita menerima ujian itu sebagai tanda ALLAH sayang pada kita? Adakah kita merasakan yang demikian? Fikirkanlah wahai saudaraku sekalian..

Ujian bukan sekadar musibah..kadang nikmat itu juga satu ujian buat kita. Pernahkah kita alpa dengan nikmat dariNya? Jika nikmat membuatkan kita menjauhi ALLAH, sedar2kanlah..kerna itu satu ujian dariNya, buat kita yang seringkali alpa..

Penglihatan dan pendengaran dijadikan untuk kita menilai kehidupan melalui pilihan2 yang datang kepada kita. Kedua-duanya berfungsi sebagai alat untuk kita memilih jalan menuju ke arahNya..

Jalan menuju ke arahNya ---> kompas arah utara ^_^ jom kawan2..

"Tingkatkan amal, terus berusaha dan ajaklah saudaramu kepada kebaikan"

~nukilan ringkas @ WAFA~

2 comments:

Mimiamilia said...

tetiba rasa nak nangis bila baca surah ni...sebab rasa cam best sangat duk dalam syurga....huuuuu

baLQis said...

mari2 sama2 hafal surah ini..^_^

Post a Comment