Thursday 18 February 2010

Hadiah untuk semua

Bismillahirrahmanirrahim.........

Ini ada hadiah untuk semua, dulu arwah nek pernah hadiah kan satu benda ni dekat cucu-cucu dia. Gigihnya dia nak cucu-cucu dia dapat hadiah ni, sampai arwah nek paksa jugak salin atas apa-apa kertas je yang ade masa tu. Dan ingat lagi masa tuh, kertas yang ada hanyalah cebisan tiket kapal terbang milik “cousin”. Tapi, siapa sangka kan, lepas tiga tahun arwah nek pergi, barulah faham kenapa beriya-iya arwah nek nak cucu-cucu dia dapat hadiah ni. Semuanya, alhamdullilah dengan izinnya…

Hadiah yang arwah nek tinggalkan, yang nak sangat-sangat kongsi dengan semua, hanyalah doa pendek ni;




(Ingatlah) ketika pemuda-pemuda itu berlindung ke dalam gua lalu mereka berdoa, “Ya Tuhan kami. Berikanlah rahmat kepada kami dari sisiMu dan sempurnakanlah petunjuk yang lurus bagi kami dalam urusan kami.” (18:10)



Arwah nek ada pesan jugak,

“awak amalkanlah doa ni bila ada kesusahan & kepayahan dalam apa pun urusan harian atau eloknya mulakan sesuatu tugasan dengan doa ni”

Mungkin masa arwah nek paksa salin dulu, adanya dalam keyakinan diri arwah yang hanya dengan pertolongan Allah, baru cucu-cucu dia akan berjaya dalam setiap urusan yang dikerjakan hanya bila adanya rahmat dari sisinya. Wallahua'lam.

Untuk kita semua, mungkin kita boleh sentiasa ingatkan diri, biar payah mana urusan yang kita bakal hadapi, iA dengan pertolongan dan rahmatnya, setiap yang sulit pasti ada kemudahan untuk kita. Dan jangan pernah berhenti berdoa kepadanya k.

....alhamdullilah..

2 comments:

Mimiamilia said...

salam sara n widad mu'nisah

thanx for sharing..sebagai tambahan, jika kita hafal 10 ayat surat al kahf yang awal tu insyaAllah akan dipelihara daripada Dajjal.

Allhua'lam

nhan_2 said...

SubhanAllah..great sharing..

betul tu kak mimi..ari ni jmaat..sape xbace lagi surah kahfi..saje je nak ingatkn ni..since surah ni pjg ckit..mgkn bole bace2 ckit pas solat fardu..iA, by d time ptg abis la..wallahua'lam..slmt beramal..

Post a Comment