Tuesday 11 May 2010

Menjauhi dosa dan maksiat untuk Qiyamullail

Bila baca ni terasa insaf dalam diri, diantara sebab diri sangat susah bangun qiyamullail. Ya Allah ampunkanlah dosa kami, hindarilah kami dari melakukan maksiat..Astagfirullah..astagfirullah

*****************************************

Apabila seseorang Muslim ingin mencapai kemuliaan bermunajat kepada Allah Taala dan menyepikan diri dengan berzikir kepadaNya ketika kegelapan malam, maka dia hendaklah menjauhi perbuatan dosa. Barangsiapa yang dirinya dikotori dosa-dosa, ia tidak akan diberi hidayah untuk berqiyamulail.

Seorang lelaki berkata kepada Ibrahim bin Adham: "Aku tidak mampu untuk berqiyamulail,maka tolong sebutkan kepadaku penawarnya. Lantas Ibrahim bin Adham menjawab :

"Janganlah kamu melakukan maksiat pada waktu siang, nescaya Allah akan membangkitkan kamu di hadapanNya pada waktu malam. Sesungguhnya berdirinya kamu dihadapanNya pada waktu malam adalah antara kemulian yang besar dan penderhaka (yang melakukan maksiat) tidak berhak atas kemuliaan itu"

Seorang lelaki pernah bertanya kepada Hassan Al Basri "Wahai Abu Said, Sesungguhnya aku bermalam dalam keadaan sehat dan aku cintakan qiyamullail.Dan aku menyediakan air wudhukku, namun mengapa aku tidak bangun?" Maka Hassan Al Basri menjawab,

"Dosa mu telah mengikatmu"

Beliau juga pernah berkata, " Sesungguhnya seorang hamba akan melakukan dosa lalu dia kan diharamkan qiamulail dan jugadiharamkan puasa pada siang hari dengan sebabnya(sebab dosa)"

Fudhail bin Iyadh menyebut: "Apabila kamu tidak mampu untuk bangun qiamullail dan berpuasa siang hari maka ketahuilah bahawa kamudiharamkan dberatkan.Diberatkan oleh dosa-dosamu.

(Dipetik daripada buku Indahnya saat-saat bersamaMu Panduan Praktikal Qiyamulail, karangan Nik Abd Rahim Nik Abd Ghani dan Ustaz Zahazan Mohamed)

0 comments:

Post a Comment